Haal jij het maximaal haalbare uit Linkedin?
Slim LinkedIn gebruiken voor je onderneming
LinkedIn is het perfecte netwerk voor ondernemers om een netwerk op te bouwen en nieuwe klanten aan te trekken. Maar weinig ondernemers gebruiken LinkedIn echt slim. En waarom?
De meest genoemde redenen zijn:
- Ik heb geen tijd
- Ik heb geen strategie
- Ik weet niet wat ik moet plaatsen
- Ik heb niks te zeggen
Uit een eigen poll op LinkedIn blijkt dat 41% van de mensen niet weet wat ze moeten zeggen en dat 31% denkt dat hij of zij niks te zeggen heeft. Zo jammer, want met LinkedIn kan je de juiste mensen bereiken en je bedrijf laten groeien. Wil je weten hoe?
Delen van relevantie informatie en kennis
Het is super simpel, alles draait om het delen van relevante informatie en kennis. En daarnaast het aangaan van interactie. Daarmee bouw je relaties die je uiteindelijk wat gaan opleveren.
Met deze 9 stappen kan jij aan de slag met jouw LinkedIn succes
1. Wie ben jij en wat doet jouw bedrijf?
- Probeer te communiceren vanuit jouw zakelijke DNA. Want jouw DNA is uniek en maakt jouw bedrijf anders dan het bedrijf van jouw concurrenten. Dit DNA vormt jouw basis van waaruit je communiceert, zowel online als offline.
- TIP: Wil je hier meer over weten dan raad ik je een boek aan van Karin Garritsen – Content marketing vanuit je zakelijke DNA.
2. Wie is jouw ideale klant?
- Voor al je marketing uitingen geldt dat het belangrijk is om te weten voor wie jij het liefste werkt. Wie wil jij bereiken? Wie is jouw ideale klant? Wat inspireert hen, waar kan jij hen mee helpen en wat zijn hun pijnpunten? Pas als je deze dingen weet kan je echte relevantie content gaan delen.
- TIP: Maak een persona, dit is een zeer gedetailleerde omschrijving van een fictieve gebruiker van jouw product of dienst. Dit persona kan je er elke keer weer bij pakken als je aan de slag gaat met het maken van content. Ik heb een Ebook geschreven met daarbij een template voor het maken van een persona, wil je deze ontvangen? Stuur mij dan even een berichtje!
3. Werk je LinkedIn profiel bij
- Zorg ervoor dat je LinkedIn profiel helemaal up-to-date is. Zet daarbij je ideale klant centraal (pak je persona er bij). Vertel op je profiel wat je doel en wat jij voor je ideale klant kan betekenen. Welke problemen los jij op en hoe doe je dat.
- TIP: Wees consistent in wat je schrijft over je bedrijf op je LinkedIn profiel, je bedrijfspagina en je website. Zorg ervoor dat je telkens dezelfde boodschap vertelt, dit zorgt voor herkenbaarheid.
- Tip 2: Vraag klanten om een aanbeveling op LinkedIn, dan kunnen toekomstige klanten lezen wat bestaande klanten van jouw product of dienst vinden. Niks is overtuigender dan een eerlijk verhaal van een klant.
4. Stel doelen
- Nu de basis staat is het tijd voor een strategie. Voor een duidelijke strategie is het van belang doelen te stellen. Want als je niet weet waar je naar toe aan het werken bent dan zal je er nooit komen. Het makkelijkste is om met je bedrijfsdoelstellingen te beginnen. Hoeveel klanten wil je dit jaar binnenhalen? Hoeveel omzet wil je draaien? Hoeveel producten of nieuwe diensten wil jij lanceren? Enz. Al deze doelstellingen hebben invloed op de manier waarop jij je marketing gaat inzetten, zowel online als offline.
- Vanuit de bedrijfsdoelstellingen kan je specifieke LinkedIn doelstellingen formuleren. Hoeveel meer connecties wil jij in een jaar hebben? Hoeveel berichten wil jij per maand delen? Hoeveel bereik wil je hebben met je berichten? Hoeveel interactie en betrokkenheid moeten je berichten genereren?
- TIP: Maak een lijst met concrete doelstellingen zodat je na verloop van tijd ook kan zien of je op de goede weg zit of dat je harder aan de bak moet.
5. Brainstormen over content
- Tot nu toe zijn alle stappen vrij simpel geweest en voor iedereen haalbaar. Deze stap is voor veel mensen het lastigste waardoor zij uiteindelijk nooit beginnen of simpelweg opgeven. Waar moet je het over gaan hebben? Dat is de meest gestelde vraag als het gaat over content generen voor LinkedIn.
- Het grappige is dat de er zoveel ideeën voor het oprapen liggen, het enige wat je hoeft te doen is je mindset veranderen. Stop met denken dat je niks interessants te vertellen hebt. En begin met het maken een lijst. Schrijf alles op wat je maar kan bedenken. Begin met antwoorden op de volgende vragen: Wat los jij voor problemen op? Welke vragen krijg jij van klanten? Welke waarden zijn belangrijk voor jou? Wat vertel je mensen over jouw bedrijf? Waar verbaas jij je over? Wat vind jij interessant? Wat heb je de laatste tijd geleerd over jouw vakgebied?
- Tip: Scroll eens door je feed op Linkedin en bekijk berichten van anderen. Laat je inspireren door wat anderen delen en probeer dit dan te vertalen naar je eigen leven en bedrijf. Kijk daarbij ook vooral naar welke berichten voor reacties en commentaar krijgen en vraag je dan af waarom dat zo is. Op deze manier leer je anders kijken naar het gebruik van alledaagse dingen in de vorm van content op LinkedIn.
- Tip 2: Vind je het nog steeds lastig om met de antwoorden op deze vragen content te genereren, laat dan even een berichtje achter. Ik help je graag op weg. Vaak heb je maar een klein duwtje in de rug nodig om aan de slag te gaan. Ik weet zeker dat wij er samen uit gaan komen.
6. Kies een content vorm
- Als je weet wat je wilt gaan vertellen kan je gaan nadenken over hoe je dat moet gaan doen. Er zijn veel manieren om informatie te delen, denk aan video’s, audio, visuals, foto’s, teksten, stories, blogs enz. Ik raad klanten altijd aan om te beginnen met een mix van content vormen die past bij hen. Dat betekent niet dat je direct de videocamera hoeft aan te slingeren om een live video te delen als dat niet bij je past. Besef je dat je langzaam kan groeien in het gebruik van nieuwe content vormen. Begin met wat je kent en breidt je mix daarin uit.
- TIP: Hoewel ik je nooit zou dwingen om video te gebruiken zal je ongetwijfeld ook wel doorhebben dat op LinkedIn steeds vaker video’s worden gedeeld. Video is HOT en uit onderzoek blijkt dat video content op Linkedin gemiddeld 7% meer likes en 24% meer comments krijgen. Daarnaast worden video’s sneller gedeeld.
7. Tijd voor een plan
- Eén bericht maken en plaatsten is nog wel te doen. Maar wanneer plaats je de tweede, en de derde en hoe ga je verder. Zonder plan is het mogelijk om een structuur te vinden in het gebruik van LinkedIn voor je marketing. Het is tijd om een content planning te maken, met deze planning heb je overzicht. In de planning vermeld je welke onderwerpen je wanneer gaat plaatsen en in welke contentvorm je dit gaat doen.
- TIP: Zorg er voor dat je genoeg variatie hebt in je content, zowel in inhoud als in content vorm. Dit zorgt er voor dat mensen telkens weer verrast worden door je berichten en dat het niet gaat voelen als herhaling.
- Tip 2: Mijn advies is om gewoon een Excel bestandje te maken met daarin de data voor het plaatsen en vervolgens telkens in een kolom erachter welk onderwerp, welke contentvorm, welke hashtags, welke links en andere informatie die belangrijk is. Wil je een template voor je contentplanning? Let me know, dan stuur ik je een voorbeeld!
8. Aan de slag
- Dit is misschien wel de moeilijkste stap, zeker als je het voor het eerst gaat doen. Maar je moet je plan nu toch echt gaan uitvoeren. Dus ga aan de slag. Pak je eerste onderwerp, schrijf een bericht, maak een video of foto en voeg deze toe en druk op je knop PLAATSEN.
- TIP: Je kan eindeloos blijven tweaken, aanpassen, nadenken en twijfelen. Maar je moet het gewoon doen. In het ergste geval reageert er niemand op, of krijg je wat negatieve reacties. Dan weet je dat je de volgende keer iets anders moet doen. Maar vergeet niet dat negatieve aandacht ook aandacht is, die je wellicht kan omzetten in iets positiefs. Elk begin is eng, maar niet beginnen helpt je in ieder geval niet verder.
9. Terugkijken en verbeteren
- Door af en toe eens terug te kijken naar je vorige berichten en je resultaten desnoods bij te houden krijg je inzicht in wat wel en niet werkt voor jouw netwerk. Probeer te achterhalen wat er beter kan en waarom het ene bericht heel lekker gaat maar de andere al vrij snel strandt.
- TIP: Ga terug naar je doelen die je bij stap 4 hebt geformuleerd. Pak deze er bij en kijk of je je doelen aan het halen bent of juist niet. Het bijhouden van resultaten en het constant ontwikkelen van je content strategie op LinkedIn zal er voor zorgen dat je er beter in wordt. Je zult merken dat je steeds meer met een marketing bril er naar gaat kijken en dit zal zich dan ook vertalen in andere aspecten van je onderneming.
Ga voor resultaat
Het is tijd om aan de slag te gaan. Ik hoop dat ik je met deze simpele stappen op weg heb geholpen om te gaan werken aan een LinkedIn strategie. Zodat jij met LinkedIn nog meer mensen en dus potentiële klanten kan bereiken.
Boost your LinkedIn – 1 op 1 traject
Mocht je er niet uit komen, laat het mij dan weten. Ik help je graag op weg met een aantal handvatten. Wil jij intensiever aan de slag en nog meer uit LinkedIn halen dan dan kan ik je daar ook bij helpen.
Wil jij graag:
- Hulp bij het opzetten van een LinkedIn strategie?
- Creatieve brainstorm sessies voor het generen van content ideeën?
- Een stok achter de deur en een zetje in de goede richting?
- Een sparringspartner die je helpt om jouw bedrijf online zichtbaar te maken?
Ik neem je graag mee in alle facetten van LinkedIn en vertel ik je over alle mogelijkheden. Daarnaast gaan wij aan de slag met jouw eigen LinkedIn strategie die past bij jouw bedrijf en jouw ambities. Je wordt daarmee echt zichtbaar bij jouw potentiële klanten en leert hoe jij middels een simpele en duidelijke structuur aan de slag kan met LinkedIn. En daarbij vergeet ik natuurlijk ook niet om te kijken naar alle andere mogelijkheden die de online wereld voor jou heeft.
Ga aan de slag, dan ben jij binnen no-time een echte LinkedIn expert en kan jij jouw bedrijf op een slimme wijze laten groeien.
Wil jij weten of dit iets voor je is? Klik hier voor meer informatie!