Iedere ondernemer moet bezig zijn met marketing!
In dit blog neem ik je mee in de wereld van marketing. Ik hoop je met dit blog een stap kan maken met de marketing van jouw bedrijf. Want iedere ondernemer, groot of klein moet bezig zijn met marketing. Voor iedereen die zich nog afvraagt wat is marketing en waarom moet ik daar iets mee, lees dan snel dit blog.
Wat is marketing?
De definitie van marketing is het werven en behouden van klanten. We zouden kunnen zeggen dat marketing alle activiteiten zijn die worden uitgevoerd om transacties te bevorderen, te vergemakkelijken en te bespoedigen. Belangrijk om te onthouden is het feit dat deze transacties de verkoop van een product kunnen betekenen, maar ook de verkoop van een dienst.
Mijn eigen definitie van marketing
In alle jaren die ik als online marketeer heb gewerkt, heb ik vaak gehoord dat mensen denken dat ik alleen maar op facebook zat. Dat mijn werk als online marketeer alleen maar een beetje sociale media bijhouden is. Maar zoals veel mensen wel weten is het zoveel meer dan dat.
Als ik naar mijn eigen definitie van marketing kijk, zie ik marketing als de combinatie van alles wat een bedrijf doet om een product of dienst zo goed mogelijk te verkopen. Van auto’s met belettering tot mooie folders, van offertes tot je website en van een telefoongesprek tot een bericht op sociale media. Eigenlijk kan je alles onder marketing scharen, want elke uiting van jouw bedrijf draagt bij aan jouw merk en jouw organisatie.
Waarom moet je bezig zijn met marketing?
De markt is constant in beweging. Er komen nieuwe technieken en producten bij en er worden aan de lopende band nieuwe bedrijven opgericht. Als ondernemer moet je bezig zijn met deze veranderingen en je onderneming constant in beweging houden.
Iedere dag krijgen mensen bergen met informatie en nieuwe indrukken die zijn moeten verwerken. Als je wilt dat jouw bedrijf en jouw merk in het hoofd van jouw mogelijke klanten komt te zitten, moet je constant aanwezig zijn. Je moet geregeld jouw product, merk of dienst onder de aandacht brengen om in het geheugen te blijven zitten.
Jouw product of dienst is waarschijnlijk niet nieuw en er zijn waarschijnlijk veel concurrenten die hetzelfde aanbieden. Met behulp van marketing kan je jezelf onderscheiden en jouw bedrijf onder de aandacht brengen.
Marketing is de motor achter je bedrijf. Door marketing kennen klanten en toekomstige klanten jouw product. Doe je niks met marketing, kennen mensen je niet en zullen ze ook geen zaken met je gaan doen. Marketing is dus een van de belangrijkste onderdelen van jouw bedrijf om te groeien.
Marketingvoordelen voor kleine bedrijven
De marketing voor een groot bedrijf is anders dan de marketing voor een klein bedrijf. Natuurlijk zit er ook wel wat overlap in. Echter kunnen grote bedrijven veel meer investeren in marketing en daarmee een veel groter bereik behalen.
Toch zijn er heel wat voordelen voor kleine bedrijven als het gaat om marketing:
- Je hebt minder klanten nodig om te overleven
- Je kan veel sneller marketing uitvoeren
- Je kan snel inspelen op vragen van je klanten
- Je bent veel flexibeler om je marketingactiviteiten te veranderen
- Je kan je (potentiële) klanten veel meer persoonlijke aandacht geven
- Je kan veel makkelijker gebruik maken van je netwerk
Wil jij aan de slag met marketing voor jouw bedrijf?
Heb jij een kleine onderneming of ben je zzp-er en wil je aan de slag met marketing, dan is het belangrijk om je te beseffen dat jijzelf het belangrijkste marketingelement bent. Jij gaat het gezicht worden van jouw onderneming. Want mensen doen graag zaken met mensen. Dus als jij jezelf zichtbaar maakt en open opstelt kan je jouw potentiele klanten nog beter bereiken en daarmee ook nog beter helpen.
De eerste stap voor het beginnen met marketing
Als zzp-er en ondernemer heb je het grote voordeel dat je alles zelf in de hand hebt. Je bent helemaal vrij om zelf keuzes te maken en te bepalen wanneer je dingen doet. Maar hier schuilt ook het gevaar. Veel ondernemers durven er niet voor te gaan, durven niet te beginnen of durven geen keuzes te maken.
Stel jezelf vragen en durf te kiezen
Eén van de dingen die ik heb geleerd tijdens mijn loopbaan en ook studies is het maken van keuzes. Dit is een van de moeilijkste dingen voor ondernemers die beginnen met marketing. Zij willen alles doen en iedereen helpen, maar vergeten daarbij vaak hun ideale klant.
De ideale klant heeft bepaalde wensen en eisen en deze klant zit op bepaalde kanalen. De beste ondernemers kunnen heel goed inschatten wat hun ideale klant graag wil zien, lezen of horen en kunnen dit goed vertalen naar de juiste marketingkanalen met de juiste boodschap.
De vragen
Bij deze stel ik je een aantal vragen waar je eens over kan nadenken. De antwoorden zullen je op weg helpen om de marketingstrategie voor jouw bedrijf op te stellen. Kom je er niet uit, of heb je zelf vragen, laat dan even een berichtje achter via Instagram of via het contactformulier. Dan help ik je op weg.
De vragen zijn:
- Waarom ben jij ondernemer geworden?
- Doe je vanuit je bedrijf iets waar je goed in bent?
- Doe je vanuit je bedrijf iets waar je passie voor hebt?
- Doe je vanuit je bedrijf iets waar je geld mee kan verdienen (heel belangrijk)?
- Waar wil je naar toe met je bedrijf?
- Heb je voor jezelf doelen gemaakt?
- Wat wil je bereiken?
- Waarom wil je dat bereiken?
- Wie zijn je afnemers?
- Wat is je doelgroep?
- Wie is je ideale klant (maak hiervan een persona)?
- Waar heeft de doelgroep precies behoefte aan?
En nu verder
Dit zijn een aantal vragen om jou op weg te helpen. Ga er mee aan de slag en laat mij weten wat je antwoorden zijn. Ik ben erg benieuwd!