Opvallen is het belangrijkste

Emailmarketing, het is zeker geen nieuwe vorm van marketing maar nog steeds erg effectief in veel verschillende branches. Met bijna 300 miljard e-mails die dagelijks in de hele wereld worden verzonden is het van vitaal belang om impact te maken. Je moet opvallen in die mailbox, want anders zit jouw e-mail zo in de prullenbak.

Maar hoe val je op? De meeste mensen denken dan direct aan een goed en opvallend design. Want daarmee kan je echt jezelf profileren en de aandacht van de lezer trekken. Toch begint het vaak al een stap er voor. Met de naam van de afzender en de onderwerp regel.

In dit blog gaan wij eens dieper in op één van de belangrijkste onderdelen van je emailmarketing, namelijk TESTEN! Want wat werkt in de ene campagne, werkt misschien niet in een andere campagne.

Daarom is het van belang te blijven testen, te ontwikkelen en te optimaliseren. Alleen op die manier maak je van emailmarketing een succes.

emails testen op desktop en mobiel

Hoe werkt testen?

Het optimaliseren van je emailmarketing kan je gemakkelijk doen door bijvoorbeeld het uitvoeren van A/B testen. Bij A/B testen maak je in één mailing gebruik van twee varianten waarbij een deel van je ontvangers versie A ontvangt en een ander deel versie B. Door te kijken welke resultaten de verschillende versies opleveren kan je zien wat het beste werkt.

Welke variabelen kan je testen?

Er zijn een aantal belangrijke variabelen die je gemakkelijk kan testen.

  • Onderwerp regels
  • Naam van afzender
  • Inhoud en lay-out van je email

Onderwerp regels testen

Bij het testen van je onderwerp regel kan je het open ratio testen, dit houdt in dat je meet hoeveel mensen je e-mails openen. Voor het testen heb je dan twee varianten nodig, een A en een B variant. Een gemakkelijke techniek die je kan gebruiken bij het maken van onderwerp regels is het inspelen op basismotivatoren. Deze zijn deels afgeleid van de behoeftepiramide van Abraham Maslow. De basismotivatoren zijn: angst, hebzucht, status en ontplooiing.

Stel je hebt een webshop in kleding en je wilt voor een winter emailcampagne gebruik maken van deze techniek dan kan je dit als volgt toepassen:

  1. Angst: Wees goed voorbereid op een koude winter
  2. Status: Nieuw! Dé winterjas van Sven Kramer
  3. Hebzucht: Ook deze stoere snowboardjas? Bestel vandaag nog!
  4. Ontplooiing: Ski trends van 2021: must-haves op de piste

Dit zijn maar enkele voorbeelden van mogelijke onderwerp regels. Wat je ook doet, probeer altijd twee versies te maken die je kan testen. Zo zal je leren wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep.

Naam van de afzender testen

Veel bedrijven kiezen er voor om hun bedrijfsnaam te kiezen als afzendernaam van een email. Hoewel dit een prima keuze kan zijn, is het wellicht slim om eens te testen of het open ratio verbetert als je een email stuurt met een persoonlijke naam. Gebruik hiervoor bij voorkeur je eigen naam (of die van een collega), en niet een verzonnen naam. Dit laatste komt namelijk nep over. Mensen kopen graag van mensen en dus is de gedachte dat een email van een persoon ook vaker geopend wordt dat een email van een bedrijf. Als je deze test uitvoert is het belangrijk dat je de onderwerp regel hetzelfde houdt, want anders weet je niet wat er voor een beter resultaat heeft gezorgd.

Inhoud testen

De tekstuele inhoud van je email wordt ook wel copy genoemd. De copy van je email is super belangrijk omdat dit natuurlijk de informatie overbrengt aan jouw klant. Je teksten kunnen nog zo mooi zijn, als ze je klant niet aanzetten tot een actie mis je de boot. Welke copy beter werkt moet je altijd testen, dit kan je net als met de onderwerp regel doen door verschillende versies te maken. Bijvoorbeeld een korte tekst vs een lange. Het schrijven vanuit een IK vorm of vanuit een organisatie perspectief.

Ook de call-to- actions kan je natuurlijk testen. Je call-to-actions zijn de triggers die jouw lezers doen over gaan in actie, bijvoorbeeld een button. De kleur van de call-to-actions en de tekst zijn de makkelijkste punten op te testen. Enkele voorbeelden qua teksten op een button zijn:

  • Neem contact met mij op
  • Laat je inspireren
  • Shop nu
  • Koop nu je tickets
  • Bekijk deal
  • Download gratis
  • Meer informatie

Lay-out testen

Het design van je email bepaald voor een groot deel hoe een mailing bij jouw lezer over komt. De look and feel is een zeer belangrijk onderdeel, omdat je hiermee herkenbaarheid en informatie kan overbrengen. Je afbeeldingen moeten vooral een bijdrage leveren aan je email en niet afleidend zijn. Je kan ook met afbeeldingen (en kleuren) je email beter maken. Dit is ook iets wat je kan testen, maak bijvoorbeeld eens gebruik van mensen in je afbeeldingen en zet dit tegenover een variant zonder personen.

Laatste tips voor het succesvol maken van je emailmarketing

Ik heb natuurlijk maar een paar dingen genoemd die jij kan testen bij jouw volgende emailcampagne. Er zijn nog veel meer mogelijkheden als het gaat om het versturen van emails. Denk bijvoorbeeld eens aan het moment van versturen, op welke dag en welk tijdstip wil jij dat jouw lezer de email ontvangt. Of denk eens na over personalisatie, bepaalde groepen specifieke emails sturen die passen bij hun interesses. Wil je daar over sparren, laat dan even een berichtje achter. Ik help je graag op weg.

Hier nog wat laatste tips als het gaat om emailmarketing:

  • Dwing jezelf om vaak en veel te testen, alleen dan kan je leren wat wel en niet werkt.
  • Ga niet verschillende elementen tegelijk testen, want dan weet je niet welk element het verschil maakt
  • Begin met eenvoudige dingen en ga pas na een tijd verder met complexere testen
  • Test naast je e-mails ook je landingspagina’s, want hier kan je ook lessen uit trekken
  • Bepaal van te voren wanneer een test wel of niet succesvol is, zodat je achteraf niet druk bent met deze criteria vastleggen.

Tot zover één belangrijkste onderdelen van emailmarketing, TESTEN! Ik hoop dat je wat hebt gehad aan deze blog. Laat het mij weten, stuur mij een email of een DM op Instagram.