In een wereld die steeds luider roept om duurzame verandering, zijn er lichtpunten van hoop en innovatie die ons leiden naar een groenere toekomst. Afgelopen maand hebben we wederom mooie successen op het gebied van duurzaamheid gezien.

In dit “Uplift in Sustainability: Maandoverzicht Maart 2024”, delen wij weer positief nieuws van over de hele wereld. Ontdek de hoogtepunten van deze maand en kijk hoe veranderingen op verschillende fronten ons dichter bij onze duurzaamheidsdoelen brengen.

 


 

Sustainable Brand Index van 2024 – dé sustainability ranglijst van Nederland

De Sustainable Brand Index van 2024 toont dat het vertrouwen van Nederlanders in de duurzaamheid van bedrijven sterk is gedaald. Het dieptepunt is bereikt.

De top 15 Ondanks deze daling in vertrouwen staat Tony Chocolonely nog steeds op nummer één als het meest duurzame merk volgens de Nederlandse consument. Wat de ranglijst verder betreft zijn er een aantal nieuwkomers, zoals EkoPlaza, Hertog en Ben & Jerry’s. De 15 meest duurzame bedrijven volgens Nederlanders zijn:

  1. Tony’s Chocolonely
  2. Ekoplaza
  3. De Vegetarische Slager
  4. Dopper
  5. Greenchoice
  6. IKEA
  7. Zonnatura
  8. NS
  9. HEMA
  10. Dille & Kamille
  11. ANWB
  12. ASN Bank
  13. Oatly
  14. The Body Shop
  15. Alpro

Maar de consumenten zijn wel kritischer geworden, mede door bewustzijn over greenwashing, en verwachten nu meer authenticiteit, transparantie en verantwoordelijkheid van bedrijven. Ondanks de algemene zorgen, zoals oorlog en klimaatverandering, zien consumenten nog steeds het belang van duurzaamheid.

Bron: Sustainable Brand Index van 2024

 


 

Jumbo zet stap in duurzaamheid door einde aan vleesaanbiedingen

In een opmerkelijke zet binnen de supermarktsector heeft Jumbo Supermarkten aangekondigd te stoppen met prijspromoties op vers vlees, de kilo knallers.
Als eerste grote Nederlandse supermarktketen zegt het bedrijf vaarwel tegen de traditionele ‘van/voor-aanbiedingen’ voor rund-, varkens- en kippenvlees vanaf week 22 van 2024. Dit besluit is onderdeel van een bredere strategie om de verkoop van plantaardige eiwitten te bevorderen en maakt Jumbo tot pionier op het gebied van duurzame voedselconsumptie.

60% van de verkochte eiwitten uit plantaardige bronnen moet komen

Deze aanzienlijke verandering komt niet uit de lucht vallen. Jumbo heeft aangegeven dat de stap past in een grotere transitie van dierlijke naar plantaardige voeding, een verandering die nodig is om te voldoen aan zowel milieu- als gezondheidsdoelstellingen. Het bedrijf heeft de ambitie uitgesproken dat tegen 2030 60% van de verkochte eiwitten uit plantaardige bronnen moet komen.
De beslissing van Jumbo krijgt lof van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die de supermarktketen in het verleden kritisch heeft gevolgd vanwege haar vleespromoties.

Beleid van Jumbo

De stap van Jumbo weerspiegelt niet alleen een verandering in bedrijfsstrategie, maar ook een culturele verschuiving in consumentengedrag. Met dit beleid hoopt Jumbo klanten te stimuleren om meer plantaardige keuzes te maken, wat ondersteund wordt door hun focus op het bieden van betaalbare en toegankelijke plantaardige producten. Dit wordt versterkt door Jumbo’s inzet voor innovatieve concepten en recepten die de transitie naar een plantaardiger dieet vergemakkelijken.

Bron: Jumbo stopt als eerste met kiloknallers

 


 

Prins Petfoods lanceert innovatieve duurzame hondenvoeding

Prins Petfoods zet een grote stap vooruit op het gebied van duurzaamheid met de introductie van twee nieuwe hondenbrokken: Veggie en Insect. Deze producten markeren een belangrijke verschuiving naar een kleinere ecologische “pootafdruk” in de huisdierenbranche.

Prins ProCare Veggie en Prins ProCare Insect & Rice

De nieuwe Prins ProCare Veggie en Prins ProCare Insect & Rice brokken zijn ontworpen met hypoallergene eigenschappen, waardoor ze geschikt zijn voor gevoelige volwassen honden. Prins ProCare Veggie is een volledig vegetarische brok bereid met rijsteiwit, terwijl Prins ProCare Insect & Rice is gemaakt van de larven van de zwarte soldaatvlieg, gecombineerd met rijst.
De nieuwe lijnen zijn niet alleen voedzaam maar ook ecologisch verantwoord. Ze bevatten ingrediënten met een aanzienlijk lagere impact op het milieu in vergelijking met traditionele vleesbronnen.

Vermindering van de ecologische voetafdruk

De productie van deze voedingen is ook gericht op duurzaamheid, met geperste brokken die op een lagere temperatuur worden bereid, wat energie bespaart. Daarnaast zorgen de compacte vorm en het efficiënte transport ervoor dat er minder uitstoot is tijdens het vervoer en minder verpakkingsmateriaal nodig is. Dit alles draagt bij aan een vermindering van de ecologische voetafdruk.
Prins’ innovatieve benadering benadrukt de mogelijkheden voor hondeneigenaren om bewuste keuzes te maken die niet alleen goed zijn voor hun huisdier maar ook voor de planeet. Door deze nieuwe producten te kiezen, kunnen eigenaren bijdragen aan een duurzamere toekomst en tegelijkertijd de gezondheid en het welzijn van hun hond verzekeren.

Bron: Prins Petfoods

Prins Petfoods duurzame hondenvoeding
 


 

Rode kruis vraagt bedrijfsleven om actie

Te midden van extreme weersomstandigheden, variërend van -50 graden in Mongolië tot gevoelstemperaturen van +60 graden in Rio, waarschuwt het Rode Kruis voor de verwoestende impact van klimaatverandering. Met een decennium dat 1,7 miljard mensen zag lijden onder natuurrampen, roept de organisatie het bedrijfsleven op tot actie. Bedrijven spelen een cruciale rol in zowel het verminderen van uitstoot als het aanpassen aan de nieuwe klimaatrealiteit, waar overstromingen in Aziatische landen en andere klimaatgerelateerde uitdagingen de bedrijfsvoering en de globale toeleveringsketens bedreigen.

De noodzaak van actie

Het onderzoek van het Rode Kruis benadrukt dat er een noodzaak blijft om voorbij de bedrijfsgrenzen te kijken. Ook al ondernemen veel bedrijven stappen om hun koolstofvoetafdruk te verkleinen door middel van zonne-energie, recycling en het verduurzamen van hun kantoren. Bescherming tegen extreem weer, niet alleen binnen de bedrijfsvoering maar ook in de gemeenschappen waarvan ze afhankelijk zijn, is essentieel. Het Rode Kruis onderstreept het belang van voorbereiding op extreem weer door middel van risicoanalyses, het gebruik van satellietbeelden en het verspreiden van kennis over de gevolgen van klimaatverandering.

Oproep aan bedrijfsleven

De oproep aan het bedrijfsleven is duidelijk: om bedrijfscontinuïteit te waarborgen, moeten bedrijven de confrontatie met het veranderende klimaat aangaan. Het Rode Kruis nodigt bedrijven uit om samen te werken aan oplossingen. En benadrukt dat de aanpak van klimaatverandering een gezamenlijke verantwoordelijkheid is die verder reikt dan alleen overheden, hulporganisaties, consumenten of het bedrijfsleven. Dit benadrukt de noodzaak voor een verenigde aanpak in de strijd tegen klimaatverandering en de bescherming van onze gemeenschappen en bedrijfsvoering tegen de onvermijdelijke gevolgen ervan.
 

Bron: Rode Kruis KlimaatImpactRapport

 


 

Wij kunnen gezonder en duurzamer eten

Het promotieonderzoek van Reina Vellinga (RIVM) wijst uit dat Nederlanders hun eetpatroon kunnen veranderen naar een gezondere en duurzamere variant zonder extra kosten. Dit geldt voor alle sociaaleconomische groepen in het land. Met enkele aanpassingen in het dieet kan de uitstoot van broeikasgassen al met een kwart verminderen. Vellinga benadrukt dat de overheid een cruciale rol speelt in deze transitie door het hele voedselsysteem te hervormen met een geïntegreerd pakket aan maatregelen, waaronder prijsaanpassingen.

Meer overheidsinitiatief

Dit pakket aan maatregelen zou consumenten moeten ondersteunen in het maken van betere voedselkeuzes. Het huidige beleid faalt hierin volgens Vellinga omdat het te versnippert is. Ze pleit voor een overkoepelende strategie en meer samenwerking tussen verschillende overheidsniveaus, bedrijven en consumenten om de noodzakelijke veranderingen te versnellen. Consumenten worden beïnvloed door het voedselaanbod in winkels. Daarom roept Vellinga op tot meer overheidsinitiatief voor het sturen van deze veranderingen, inclusief het spelen van een actievere rol door bedrijven, ondersteund door heldere richtlijnen vanuit de overheid.

Bron: Towards sustainable Dutch diets

 


 
Meer informatie over marketing en duurzaamheid? Kijk dan op ons blog!